Assignment 

Class 9 Agriculture Assignment Answer 2021

Class 9 Agriculture Assignment Question & Answer 2021 . Class Nine Agriculture Assignment Answer 2021 is available on our website. If you are looking for Class 9 Agriculture Assignment Answer then you have come to the right website. Through this post you will get the Class 9 Agriculture assignment solution for each week.

Class 9 Agriculture Assignment Answer 2021

Students of class nine take agriculture subject as an optional subject. But since agriculture is an optional subject, students do not give much importance to this subject. This is why many student cannot get good results in this easy subject. But this subject is very important. Because, through this subject we can get a clear idea about agriculture. Also this optional subject helps us to increase our total GPA.

Students who do not have a good idea about Agriculture will have a little trouble solving their Agriculture assignment. But students have no reason to worry. You will get Agriculture assignment answer through this post. The assignment solutions that we publish are accurate. So students can feel free to use our assignment solution.

3rd week Agriculture Assignment Solution

Class Nine Agriculture Assignment Answer 2021 will be given here. Assignment solution will be given in the form of image or PDF. Students can download the assignment answer if they want. Students can get ideas by looking at our Agricultural Assignment solution from here. Then you can write like yourself.

আমার এলাকার প্রধান প্রধান ফসল ও এদের জন্য জমি প্রস্তুতি।

আমার এলাকার প্রধান প্রধান ফসলগুলাের নাম হলােঃ

১) ধান
২) গম
৩) আলু

নিম্নে আমার এলাকায় উক্ত ফসলগুলাে চাষের কারণ উল্লেখ করা হলাে: 

আমাদের এলাকার মাটি দোআঁশ ও পলি দোআঁশ প্রকৃতির তবে কিছু কিছু এলাকায় বেলে দোআঁশ মাটি রয়েছে। আমরা জানি দোআঁশ মাটিতে প্রায় সব রকমের ফসল ভালাে ফলে। দোআঁশ ফসল উৎপাদনের আদর্শ মাটি।

আমরা জানি , কংকর ও বেলে- মাটি ছাড়া সব মাটি ধান চাষের উপযােগী। বিশেষ করে এটেল ও এটেল দোআঁশ মাটিতে ধান ভাল জন্মে।প্রকারভেদে উঁচু মাঝারি নিচু সব ধরনের জমিতে ধান চাষ করা যায়। তাই আমার এলাকার মাটি ধান চাষের জন্য উপযােগী।

দোআঁশ বা বেলে দোআঁশ মাটি গম চাষের জন্য উপযুক্ত তবে এঁটেল দোআঁশ মাটিতে ও গমের চাষ হয়। আমার এলাকার মাটি যেহেতু দোআঁশ মাটি সেহেতু এটি গম চাষের জন্য উপযােগী।

দোআঁশ ও বেলে দোআঁশ মাটি আলু উৎপাদনের জন্য বেশ উপযােগী। আলু চাষের জমিতে প্রচুর পরিমাণে জৈব পদার্থ থাকা দরকার যা আমাদের এলাকার মাটিতে প্রচুর পরিমাণে রয়েছে তাই আমাদের এলাকার মাটি আলু চাষের জন্য উপযােগী।

ধান চাষের জন্য জমি প্রস্তুতি

চার থেকে পাঁচটি আড়াআড়ি চাষ ও মই দিয়ে জমি ভালােভাবে কাদাময় ও সমান করে নিতে হবে।এক্ষেত্রে কোদাল দিয়ে জমির চারিদিকে হেঁটে দিতে হবে।

গম চাষের জন্য জমি প্রস্তুতকরণ

গম রবি শস্য।বর্ষার মৌসুম শেষ হওয়ার পর মধ্য কার্তিক থেকে মধ্য অগ্রাহায়ন পর্যন্ত গম চাষের উপযুক্ত সময়। মাটির জো দেখে জমিতে লাঙ্গল চালনা করা হয়। গমের মাটি ঝুরঝুরা করে প্রস্তুত করা প্রয়ােজন। এজন্য তিন থেকে চারবার আড়াআড়ি জমি চাষ দিয়ে বারকয়েক মই দিয়ে মাটি ঝুরঝুরা করতে হয়। জমিতে যাতে কোনাে বড় ঠেলা না। থাকে সেদিকে লক্ষ্য রাখতে হবে। গমের জন্য দোযাশ বা ভ বেলে দো-আঁশ মাটি উপযুক্ত। এ মাটি সহজেই ঝুরঝুরা হয়।পাওয়ার টিলার এর সাথে রটোভেটর সংযােগ করে জমি চাষ দিলে মাটি ভালাে চাষ হয় এবং একই সাথে মই দেওয়া হয়। ঝুরঝুরা মাটি গমের অঙ্কুরােদগমের জন্য খুবই উপযােগী।

আলু চাষের জন্য জমি প্রস্তুতি

নিচু এলাকায় বর্ষার পানি নেমে গেলে বা উঁচু এলাকায় আশ্বিন মাস হতে আলু চাষের জন্য জমি প্রস্তুতির কাজ শুরু করা হয়। সাধারণত দো-আঁশ ও বেলে দো-আঁশ মাটিতে আলু চাষ করা হয় আলুর জমি পাঁচ থেকে ছয় বার চাষ ও মই দিয়ে মাটি ঝুরঝুরা করে জমি প্রস্তুত করা হয়।আজকাল পাওয়ার টিলার দ্বারা চাষ করা হয় বলে তিন থেকে চারবার আড়াআড়ি চাষ দিলেই ঝুরঝুরা হয় এবং সমান করা হয়।


প্রতিবেদক এর নাম ও ঠিকানা:

প্রতিবেদনের শিরােনাম: আমার এলাকার প্রধান প্রধান ফসল ও এদের জন্য জমি প্রস্তুতি।

প্রতিবেদন রচনা তারিখ:

About Agriculture

Although agricultural education is the fourth subject (optional), it is in no way less important than the main subject. Because in the current grading system, nothing is unimportant. On the contrary, if you can do well in the 4th subject, the overall result is more likely to be good. In all public examinations of secondary and higher secondary, this additional benefit is available in 4th subject i.e. GPA points will be deducted from 5 to 2 points and additional 3 points will be added to the total points and agricultural education i.e. 4th subject will not be considered as subject . Even if you fail the test, the results will not be affected. However, failure to participate in the test will be considered as a failure.

Since optional subjects help us to improve our GPA, students should focus on this subject. Students should study this subject well along with the main subject. Because this subject is very easy. Any student can do well in this subject with just a little time. And the total GPA will be more improved.

Stay connected with us. Join our Facebook group and like our Facebook page.

Disclaimer:Dear, For your kind, we want to disclaim that all informations have been presented here in this content are collected from internet through official notice and news sources. As no one is up above to mistakes, so there may be some willing mistakes beyond our sight. Please pardon us for these unintesional mitakes and let us know about it through our

email: admin@admissionwar.com or Click Here.

admissionwar-fb-pageaw-fb-group

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button